Når værdier (ikke) bliver til handling

Af Flemming Dufke, DufkeResultAN3X0605 (3)

Det sker ganske tit, at jeg bliver involveret i en diskussion om værdierne i en virksomhed, og jeg synes altid det er interessant, at “komme ind til” det som en virksomhed vil stå for, det som vi som kunder og/eller samarbejdspartner skal opleve.

Jeg forsøger altid at få det gjort vældig konkret, således at det bliver tydeligt, hvad vi egentlig mener med det ene eller det andet ord, ligesom jeg forsøger, at få sat nogle eksempler på, hvad det så er vi gør og hvad hvad det så er vi IKKE gør, når vi nu har de pågældende værdier.

Alt andet lige, vil det gøre det lettere, at efterleve værdierne, når nu vi er enige om netop handlings-elementet i værdierne.

I onsdags havde jeg en oplevelse som gjorde noget ved mig.

Jeg holdt i kø bag ved en der skulle til venstre, og da han endelig kunne dreje, og jeg  skulle til at sætte i gang, blev jeg overhalet højre om, af et “Ekspres Bud”, der for at kunne være der, anvendte både fortov og cykelsti. Han fortsatte derefter omkring 100 meter og drejede derefter til venstre selv, for at komme ind på parkeringspladsen ved Føtex, hvor han så parkerede på handicapparkeringen – uden at have det blå skilt.

Bilen havde firmalogo på, det var tydeligt fra hvilket transportfirma ham kom og dermed hvem han repræsenterede.

Jeg har checket deres værdier. De skriver noget om pålidelighed, sikkerhed, gennemskuelighed, fleksibilitet og bæredygtighed – og ikke et ord om at køre ordentligt og tage hensyn. Men ordene er da flotte – lige til festsangen.

Jeg har brugt det meste af Kr. Himmelfartsdag på at tænke over, om lige præcis det her tit sker. Vi har som virksomhed mange gode intentioner, vi identificerer nogle gode værdier, kommunikerer dem og regner så med, at det så også er det der kommer til at ske.

Der er sikkert en god forklaring.Hans kone skulle måske til at føde, og han skulle lige nå at købe bleer inden….

Eller også er det bare en påmindelse om, at det er i de små ting – i handlingerne – vi ser, hvad en virksomhed og/eller en person virkelig står for.

Det kunne være, vi lige skal en tur forbi værdierne igen, og drøfte hvad det egentlig er okay at gøre – med eller uden logo på bilen.