Med det job jeg har, er det rart engang imellem at sætte sig godt til rette i stolen og slappe af – og lytte.
Den mulighed fik jeg i går tirsdag, hvor jeg deltog i et netværksmøde hvor temaet var ejerledede virksomheder. Vi kom rundt om temaet fra forskellige vinkler, og det var ganske lærerigt og interessant, især da det fra en ”statistisk begavelse” blev tydeliggjort, hvor stor betydning ejerledede virksomheder egentlig har for det danske erhvervsliv.
Men det der fik mig til at tænke, og som jeg gerne vil dele med dig i dag, var da en af foredragsholderne citerede fra en bog der hedder ”Founders Mentality”
Mange virksomheder er startet ud fra en god idé, en passion og/eller et ønske om at gøre noget nyt og bedre end det bestående. Forskning viser, at det der karakteriserer nystartede virksomheder, er en oprørskhed imod det det der allerede er i markedet (det bestående), et stærkt fokus på kunderne, fokus på omkostninger og endelig en aversion mod bureaukrati. Det kaldes ”Founders Mentality”
Jeg arbejder med en del virksomheder i denne kategori, og kan klart genkende disse karakteristika og kan se, hvad godt det gør for virksomhederne, så længe mentaliteten får lov at herske.
Men vi ved, at når virksomheder når en bestemt størrelse, skal der bygges organisation, der skal flere mennesker ind, tingene bliver større og dermed sværere at overskue. Der sker en masse ting som naturligvis skal ske for at fastholde udviklingen og sikre virksomheden. Men hvad sker der med mentaliteten…?
Hvordan har oprørskheden det, når man selv lige pludselig er blevet en af de etablerede, en af dem man netop selv gjorde oprør imod…?. Er der stadig fokus på kunderne, eller er vi blevet mere optaget af at organisere os, arbejde med vore processer etc.…?. Der bliver flere og flere ”nødvendige” omkostninger, for det hører sig jo til i en større virksomhed at vi skal have….. Og hvad sker der med bureaukratiet når virksomhederne vokser…?
Jeg følger på nært hold en virksomhed, som med al magt kæmper for at fastholde ”founders mentality”. Men med en medarbejderskare der nærmer sig 200 og tilstedeværelse i mere end én af landsdelene, begynder det at knibe.
Kunne en af de øvelser vi skal lave i vores virksomheder være den, at vi vurderer, om vi stadig har den ”rette” mentalitet…? Det interessante er, at den samme forskning der afdækkede de 4 karakteristika viser, at de virksomheder der evner at fastholde ”mentaliteten” klarer sig markant bedre end de andre.
Er det ikke værd at give en overvejelse…? Det er trods alt kun 4 spørgsmål du skal svare på. En klog mand har engang sagt at ”det er nemt at stille spørgsmålet, svaret er straks mere kompliceret”, men tilsyneladende er der noget at hente, hvis spørgsmålet kan få os til at ændre vores adfærd.
God fornøjelse med at finde dine svar