No compromise…

Det sker engang imellem, at udbyttet af et møde bliver et andet end det man forestiller sig…

Jeg var til netværksmøde midt på ugen – jeg var på virksomhedsbesøg. Mødet handlede egentlig om, hvordan det kommer til at betale sig at have produktion i Danmark fremfor i udlandet.
Virksomheden vi besøgte er en af de førende på sit felt worldwide, så der var lagt op til en spændende fortælling, der var lagt op til et godt møde.

Mødet blev godt, men for mig også på et andet område end jeg havde troet, for jeg blev fanget af det som virksomheden skriver sammen med deres navn ”No compromise”.

Det ligger så dybt forankret i ejeren/den daglige leder, at tingene skal gøres ordentligt, uden at der bliver gået på kompromis. Der gives 10 års garanti på produkterne, produktions-faciliteterne er topmoderne, medarbejderne kan indtage deres frokost mm i en smukt indrettet kantine, ejendommene er smukt vedligeholdt, og sådan kan jeg blive ved.

No compromise –  ingen kompromis.

Jeg tilstår blankt, at jeg selv  ”en enkelt gang eller to” har gået på kompromis, både når det handler om arbejde og når det handler om ting, der lige skulle gøres privat. Og hvad blev konsekvensen…?
Nogen gange skulle tingene laves om, nogen gange skulle der en ekstra indsats til, for at gøre tingene helt færdigt, og igen andre gange endte det med en lille skuffelse hos den anden part.
Ved nærmere eftertanke, har jeg aldrig rigtig vundet noget ved at gå på kompromis andet end lidt tid i starten, som så krævede dobbelt tid længere henne i forløbet.

Når jeg hører om mange af de problemer, som mine kunder har eksempelvis med aflevering af projekter, kan problemerne henføres til, at der tidligere i processen blev gået på kompromis enten i salget, i beregningerne eller i planlægningen.
Samarbejdsproblemer kunne være løst, hvis der ikke var blevet gået på kompromis med det enkelte individs rettigheder eller de aftaler der er indgået. Utilfredshed blandt medarbejdere om afholdelse af MUS kunne være undgået, hvis bare aftalerne om, hvordan de gennemføres og følges op var blevet overholdt. Kort sagt, så kan en masse af de ting vi bøvler med i det daglige undgås, hvis bare vi lod være med at gå på kompromis med det vi egentlig godt ved der skal til.

Det er selvfølgelig altid lettere at stå og være kompromisløs, når det går godt, når virksomheden vokser ligesom overskuddet og indtjeningen. Men kan en af årsagerne til, at det går godt være, at der netop IKKE bliver gået på kompromis….?

Jeg startede i øvrigt også ugen med et netværksmøde. Der var det en anden virksomhed der fortalte hvordan starten på virksomheden havde været lidt hård – fordi der ikke skulle gås på kompromis med sikkerheden og miljøet. Og det er der også kommet en fortrinlig virksomhed ud af. Kan det tænkes, at vinderne er dem, der går ”all in” og tager de slag det giver….?

No compromise – hvornår har du egentligt vundet noget ved at gå på kompromis…?