22. juni 2017

STRATEGIUDVIKLING

Strategiudvikling

Strategiudvikling

Det er ikke så svært at lave en strategi. Det svære ved strategiudvikling er, at få det til at blive til virkelighed. 

Mange virksomheder og organisationer har digre værker, der skal beskrive den ønskede fremtidige tilstand, men de lykkes ikke med at komme derhen. Strategien fejler, og forklaringerne står i kø, og retter sig mod ændringer i markedet som ikke var forudset, medarbejdere der ikke var dygtige nok eller ikke gjorde som der blev sagt eller...

Virksomhederne glemmer, at tingene hænger sammen og at hvis man for alvor skal have strategien til at blive til virkelighed, så må man som ledelse sikre, at der er sammenhængskraft i den strategi der udarbejdes. Det betyder helt konkret, at hvis man som ledelse ønsker at ændre eller bare justere strategien, er der en lang række afledede effekter der skal tages højde for. Det er faktisk lidt som at lave mad. Hvis man ønsker en bestemt ret, skal de enkelte ingredienser doseres rigtigt, og man kan ikke bare tilføre mere eller mindre af en given ingrediens og så forvente at resultatet bliver som forventet. De enkelte ingredienser er indbyrdes afhængige, og påvirker hinanden frem mod det færdige resultat.

Ønsker man som virksomhed en ændring i den strategiske retning, skal man som minimum overveje, hvilke ændringer det kræver i

  • målene for afdelingerne og den enkelte medarbejder
  • kravene til kompetencer hos medarbejdere og ledere
  • ledelsen af virksomheden
  • kulturen
  • de aktiviteter der gennemføres
  • de møder der afholdes internt
  • tilgangen/måden der arbejdes med kunder på
  • samarbejdet med leverandører og andre samarbejdspartnere

En ændring på en af parametrene ovenfor må følges af som minimum en overvejelse om, hvad det betyder for de andre.

Det kalder vi strategisk overensstemmelse.

Når vi arbejder med strategiudvikling arbejder vi typisk inden for disse områder:

strategisk udvikling

Første fase i strategiudvikling er at afklare, hvad den nye strategi skal gøre for kunder, produkter, organisation og økonomi, altså at afklare hvad det skal føre til og hvad strategiens formål skal være.

Med udgangspunktet i beskrivelsen af den ønskede fremtidige tilstand, udpeges og prioriteres fokusområder og opstilles handlingsplaner, der sikrer at strategien bliver til virkelighed og at der er strategisk overensstemmelse .

Enhver rejse starter med at sikre, at udgangspunktet er kendt. For virksomheden gælder det om at sikre, at ledergruppen i virksomheden har en fælles opfattelse. Denne del af processen faciliteres med udgangspunkt i  en ”Vækstscanner”

Virksomhedens WHY, HOW og WHAT

Virksomhedernes muligheder for at differentiere sig flytter sig fra teknik, produkt og ydelser over på måden vi er sammen med kunderne på, og dermed måden vi kommunikerer, producerer og leverer. To virksomheder kan i princippet producere det samme og på alle måder ligne hinanden, men have en markant forskellig succes på markedet baseret på "dem de er".

Differentieringen tager udgangspunkt i en afklaring af virksomhedens WHY, HOW og WHAT og derigennem sikres, at at virksomheden ikke kommer til at ”ligne alle andre”.

I en styret proces, hvor medarbejdere og ledere involveres, afklares og beskrives  WHY – hvorfor er vi her”, ”HOW – hvordan vi gør det vi gør bedre end andre” og en klarhed over ”WHAT – hvad vi gør” .

Dermed tydeliggøres grundlaget for en unik og differentieret positionering.

Innovationsstrategi

Den gennemsnitlige levetid på virksomheder falder drastisk. Fælles for de virksomheder der lever længere end gennemsnittet er, at de formår at være innovative på deres forretningsmodeller i højere grad end på deres produkter.

Innovation er altså afgørende i bestræbelserne på at sikre virksomheden på lang sigt.

Udgangspunktet for at få lavet en innovationsstrategi er en ”Innovationsanalyse”

"Innovationsanalysen" gør det muligt, at udvælge, prioritere og igangsætte de tiltag der gør virksomheden levedygtig – langt over gennemsnittet.