Tankevækker: Husk nu, at det er individer….
”Mødet med det andet menneske, som det andet menneske aldrig glemmer” var noget af det jeg fik med hjem fra et foredrag jeg var til med Jens Arentsen for en del år tilbage. Et sådant møde skal ifølge Jens Arentsen indeholde elementer som at det skal komme overraskende og det skal rokke ved ens overbevisning…
Jeg var ikke til et møde, men jeg var i gang med at læse en bog, da der pludselig dukkede en sætning om som både kom overraskende og som på en eller anden måde har fået mig til at tænke – har rokket ved min overbevisning.
Bogen handler om stress, men ret tidligt i bogen, måske inden for de første 15 sider mødte jeg sætningen :” Nietzsche forstod sprogets begrænsninger og skrev, at vi gør det forskellige til noget ens, når vi sætter det på begreb” .
Den sætning kom uventet og den rokkede ved mig, for jeg kom til at tænke på, hvor mange begreber vi støder på i vores dagligdag, som dybest set er en ensretning af en masse individer. En ensretning jeg er ret sikker på, ikke er særlig klog, men døm selv.
Jeg har siddet til bestyrelsesmøder og hørt på, at formanden har sagt: ” Sælgerne skal bare have klare mål for kundebesøg og provision, så skal salget nok komme…” Ja det passer sikkert for nogle sælgere, at det vil få dem til at ”gøre mere”, men jeg har set endnu flere eksempler på, at sælgere præsterer godt og flot på fast løn og med selv at tage ansvar for, hvor mange besøg der skal gennemføres. Kunne det betyde noget, hvis salgschefen brugte lidt mere tid på at finde ud af hvad der virker for den enkelte, eller er det vigtigt at vi alle gør det på den samme måde….?
Det er så dejligt nemt, at tale om medarbejderne som et begreb, for så kan vi let og elegant (?) beslutte hvordan vi kan gøre noget, så de bliver mere tilfredse, yder mere, bliver mindre pressede eller hvad der nu er issuet i forhold til medarbejderne. Men samtidig er der ingen af os der er i tvivl om, at vores medarbejdere er individer med hver deres egne ønsker, behov, situation og ambition. Hvorfor fokusere på at gøre noget for begrebet medarbejdere – skulle vi ikke hellere gøre noget for individet medarbejderen….?
Kunder er besværlige eller kunder er nemme at have med at gøre, eller kunderne køber ikke nok, eller kunderne er utilfredse med priser og kvalitet. Godt vi lige fik samlet kunderne i et begreb, for så kan vi tage en enkel beslutning, der gør alle mere glade eller mindre utilfredse. Hvad nu hvis vi fastholdt individualiseringen…..?. Denne kunde ønsker dette og denne kunde ønsker noget andet. Denne kunde er glad for vores leveringstider – det er denne kunde så ikke. Måske kan denne individualisering af kunden samlet gøre kunderne mere tilfredse, fordi de nu bliver set som et individ og ikke som et begreb.
Ja jeg ved godt det er bøvlet, for nu har vi lige fået segmenteret kunderne i A, B, C og D kunder (begreber) – men hvad nu hvis….?
Jeg burde måske også skrive en individuel tankevækker til hver af jer, og dermed i højere grad skabe værdi for hver af jer 1200, der modtager tankevækkeren hver anden fredag….?
Det ville være i tråd med det som står i en anden bog jeg er i gang med at læse. Den handler om trends i salget, og en af de stærke trends i salget er: individualisering….!
Så nu havner vi i et dilemma. Skal vi gøre det lette, nemlig at samle alle individerne i en gruppe, gøre dem til et begreb og håndtere dem derefter, eller skal vi gå hele vejen i forhold til individualisering….?
Jeg skal inden så længe til et møde hvor vi skal tale om sponsorer. Jeg tror jeg vil kæmpe lidt hårdere for, at vi gør det muligt at tegne lidt mere individualiserede sponsorater fremfor nogle faste pakker. Jeg tror også, at jeg vil være markant mere opmærksom på individerne bag begreberne både i min egen verden og de verdener mine kunder inviterer mig ind i.
Og så ønsker jeg lige præcis dig en rigtig god weekend, og husk, at også vore venner og familie er individer…