Du Er Ambassadør 24/7 – Eller….?

”Jeg er sikker på, at hvis kalder på din chef, så vil han være enig med dig i, at jeg ikke skal betale for en plastikpose…..”

Nogenlunde således lød det fra en dame der stod i kø sammen med mig for at købe morgenbrød i den lokale Føtex. Forud for sætningen var gået en lille ordveksling, hvor den unge mandlige ekspedient fortalte, at de desværre var udgået for de papirposer (gratis) som man normalt fik sine morgentilbud i, men hun kunne jo købe en plasticpose til at bære brødet hjem i.

Det var så der, hvor stemmen blev hævet lidt, og bemærkningen til den unge ekspedient kom.
Set fra mit perspektiv, er der ikke noget forkert i at forsøge at ”få lidt ekstra” eller spare lidt.

Men i min verden handler det om, at det sker mellem ligeværdige parter, hvor der i det mindste signaleres gensidig respekt, og hvor der ikke tales ned til modparten.
Jeg bemærkede adgangskortene der hang fra både damen og hendes mandlige kollega – de var helt tydeligt ansat i en bank, endda i en af det større.

Hvordan mon en lignende ordveksling ville lyde, hvis det foregik med hende som modpart og hvor kunden så siger ”Jeg er sikker på, at hvis du spørger din chef, så slipper jeg for det månedlige gebyr, transaktionsgebyr, at betale rente for at have penge stående på kontoen etc. etc.….” 

Jeg er sikker på, at svaret vil lyde ligesom den unge ekspedients ”Jamen det er den instruks jeg har fået….”
Som skrevet tidligere, anerkender jeg forsøg på at spare lidt eller tjene lidt ekstra – men behøver vi efterlade modparten i en taber position…?

Den unge ekspedient valgte i øvrigt at forære kunden plastikposen så hun sparede DKK 3,50 – og jeg har fået en ny måde at forhandle med banken på. Jeg er bare ikke sikker på at den virker, for bankerne har jo brug for at tjene penge så de kan polstre sig.

Tænker du over om det kan ses hvem du repræsenterer når du bevæger dig udenfor firmaets trygge vægge….?

Nå ja, der er jo også hele problematikken om kørestil – og logo på bilerne, flyveture med kollegaer hvor vi lige vender den seneste organisationsændring eller større kundes seneste ønske og mange andre situationer, hvor vi bevidst eller ubevidst er ”ambassadører” for virksomheden.