Tidligere i dag var jeg til netværksmøde. En gruppe havde ønsket, at jeg kom forbi og fortalte lidt om ”resultatskabende salg” og salg i det hele taget.
En del af mit tema, når jeg har den type af indlæg er, at vi skal skabe værdi for kunden i det vi foretager os. Vi skal ikke bare skabe værdi for kunden, men vi skal også turde synliggøre værdien for kunden, for uanset om vi synliggør den eller ej, bliver vi bevidst/ubevidst vurderet på, om værdien rent faktisk bliver skabt.
Når vi så ved med os selv, at vi har skabt værdi for kunden, så bliver opfølgnings-mødet markant bedre, og muligheden for at sælge mere stiger. Der er med andre ord en masse god værdi i at synliggøre værdien af det vi gør overfor kunden.
Men i samme værdidiskussion, kom jeg til at tænke på et foredrag jeg var til, hvor foredragsholderen også talte om den værdi vi skaber, men denne gang med fokus på den værdi vi skaber for virksomheden. Han gik så langt som til at spørge ud i forsamlingen, om vi mon var interesserede i at få det i løn, som vi i løbet af dagen, måneden, året har skabt for virksomheden.
Der blev tænkt en enkelt tanke eller to – ”Vil jeg have det i løn, som jeg skaber af værdi for virksomheden…?”
Det åbner en række andre spørgsmål, som jeg synes det kan være interessant at tænke på henover weekenden.
”Hvilken værdi skaber jeg egentlig..?” – kunne være et af spørgsmålene, og hvis vi er lige så gode (eller rettere dårlige) til at dels skabe og synliggøre værdien af det arbejde vi laver, som vi er til at synliggøre værdien af samarbejdet overfor kunden, vil nogen nok skulle finde andre måder at finansiere livsstilen på.
”Er der en løbende dialog og forventnings-afstemning om hvilke værdi det forventes du skaber…?” kunne være et af de andre spørgsmål der melder sig. Det sikrer at forventnings-billedet er tydeligt, så du ved hvornår du har succes eller ikke, og forhindrer den usikkerhed der melder sig, når der opstår tvivl om hvorvidt der skabes den ønskede værdi.
Jeg er ikke sikker på, at den interne værdidiskussion kan gøres så specifik på alle poster og i alle situationer. Men jeg er overbevist om, at vi alle sammen kunne have godt af at stille os selv det spørgsmål når vi går hjem ”ville jeg være tilfreds, hvis jeg fik en løn der svarer til den værdi jeg har skabt i dag…?”
Der er stadig ferie for en del af os. Andre er kommet tilbage og er så småt i gang.
Uanset hvor du er i dit ferieforløb, så giv spørgsmålet en tanke, og overvej, om der er noget du skal gøre mere af, mindre af, begynde på eller stoppe med – for at skabe værdi for virksomheden – og kunderne.